Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fiske och vattenvård 2 (SKOFIS02)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika fiskarter samt deras egenskaper och miljökrav.
  • Vattenlevande organismers biologi samt miljöfaktorer som påverkar dem.
  • Internationella förhållanden beträffande fiske och vattenvård.

Arbetsuppgifter

  • Utarbetande av vattenvårdsplaner och ekonomiska kalkyler för förvaltning och tillsyn av fiskevatten.
  • Planering, genomförande och utvärdering av vattenvård och fiskevårdande åtgärder.
  • Arbetsuppgifter i samband med fiske och tillvaratagande av fisk.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med vattenvård och fiskevård.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel internationella förhållanden inom vattenvård och fiskevård.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, ett fåtal olika fiskarter och andra vattenlevande organismer. Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa fiskarters och organismers miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser.

Eleven tolkar och upprättar i samråd med handledare vattenvårdsplaner. Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven redskap och annan utrustning. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare redskapen och utrustningen.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, flera olika fiskarter och andra vattenlevande organismer. Dessutom redogör eleven utförligt för dessa fiskarters och organismers miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser.

Eleven tolkar och upprättar efter samråd med handledare vattenvårdsplaner. Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven redskap och annan utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar i samband med fältstudier, med säkerhet, flera olika fiskarter och andra vattenlevande organismer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa fiskarters och organismers miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser.

Eleven tolkar och upprättar efter samråd med handledare vattenvårdsplaner. Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder eleven redskap och annan utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search