Beskärning och trädvård (SKÖBEK0)
Information
- Gå till ämne, Skötsel av utemiljöer
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-23
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Grundprinciperna för beskärning och växternas reaktion på beskärning vid uppbyggnads-, föryngrings- och underhållsbeskärning.
- Faktorer som påverkar växtlighetens vitalitet i stadsmiljö.
- Beskärningstidpunkt för olika växtslag.
- Smittspridning i samband med beskärning.
Arbetsuppgifter
- Trädvårdsplaner som underlag för planering av arbetsuppgifter.
- Arbete med beskärning av fruktträd, träd, buskar och häckar.
- Användning av verktyg och annan teknisk utrustning samt vård av beskärningsutrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och säkerhet samt ergonomi i samband med beskärning och trädvårdsarbete.
- Bestämmelser i samband med arbete på hög höjd.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. Dessutom redogör eleven översiktligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
Eleven tolkar i samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar i samråd med handledare sitt arbete. I planeringen beskriver eleven översiktligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger enkla förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare beskärning och trädvård. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. Dessutom redogör eleven utförligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete. I planeringen beskriver eleven utförligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete. I planeringen beskriver eleven utförligt och nyanserat trädens kondition, identifierar med säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade och nyanserade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård. I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och verktyg. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.