Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Socialpedagogik (SOASOC0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika boendeformer och anpassade sysselsättningar eller arbete för personer i behov av stöd från samhället samt socialpedagogiska uppgifter och stöd inom verksamheterna.
  • Innebörden av centrala begrepp, perspektiv och teorier inom området socialpedagogik däribland social, pedagogik, socialpedagogik, social kompetens, erkännande, livsvärld, omsorgsarena och omsorgskvalitet.
  • Gemenskap, delaktighet och utanförskap.
  • Fysiska, sociala, kulturella, kognitiva och psykiska begränsningar och svårigheter.
  • Problematiska livssituationer med orsaker och förklaringar på individ- grupp- och samhällsnivå.
  • Socialpedagogiskt arbete och perspektiv med utgångspunkt i brukares livsvillkor och möjlighet till utveckling. Empowerment och inkludering.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av genomförda insatser.
  • Relationer, förhållningssätt och bemötande, kommunikativt handlande, dialogiskt förhållningsätt samt mellanmänskligt samspel.
  • Samtalsmetodik för stödjande och problemlösande samtal.
  • Etiska begrepp, resonemangsmodeller och värdekonflikter.
  • Den historiska utvecklingen inom socialpedagogiken.
  • Lagstiftning, insatser och stöd inom socialpedagogik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skapar, i samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer. Eleven beskriver översiktligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar. Dessutom ger eleven något exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.

Eleven beskriver också översiktligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande teorierna.

Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål. I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.

Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.

Eleven beskriver översiktligt socialpedagogikens utveckling. Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer. Eleven beskriver utförligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar. Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.

Eleven beskriver också utförligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande teorierna.

Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål. I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.

Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.

Eleven beskriver utförligt socialpedagogikens utveckling. Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer. Eleven beskriver utförligt och nyanserat utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar. Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.

Eleven beskriver också utförligt och nyanserat socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande teorierna.

Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål. I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat socialpedagogikens utveckling. Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search