Hela sveriges kurser och ämnen

Sprinklerteknik 1, SPNSPR01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Anläggningar, system, apparater och komponenter för sprinkler samt deras uppbyggnad och funktion.
  • Sprinklercentraler.
  • Material i rör, komponenter och apparater.
  • Placering och förläggningssätt av rör.
  • Val och användning av lämpliga verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel vid montering av rör.
  • Korrosionsskydd i material vid inre och yttre påverkan.
  • Planering och organisering av arbetsplatsen och arbetsuppgiften vid arbete med sprinklerinstallationer.
  • Grundläggande hantverksteknik vid montering med lämpliga verktyg och maskiner för material och förläggningssätt.
  • Ritningsläsning och arbetsbeskrivning specifikt för sprinkler.
  • Praktisk tillämpning av fogningsteknik, till exempel rillning och gängfogar.
  • Måttsättning, avsättning och fogberedning vid montering.
  • Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
  • Ergonomiskt riktigt arbetssätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. Eleven beskriver översiktligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. Eleven redogör översiktligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper.

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. I planeringen och utförandet väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar.

Eleven utför i samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. Dessutom redogör eleven utförligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. Eleven beskriver utförligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. Eleven redogör utförligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. I planeringen och utförandet väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar.

Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. Eleven värderar också med välgrundade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. I planeringen och utförandet väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar. Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer.

Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search