Hela sveriges kurser och ämnen

Injusteringsteknik, SYSINJ0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundprinciper för pumpteknik, pumpdata och driftsätt för cirkulationspumpar, fläktar och ventiler.
  • Terminologi och begrepp samt funktioner hos komponenter inom reglerteknik.
  • Enheter och storheter som förekommer inom installations- och fastighetsbranscherna.
  • Metoder för att mäta tryck, temperatur, flöde och strömningshastighet i vatten och luft.
  • Mätinstrument för ändamålet.
  • Funktionstestning för att bedöma riktigheten i system i syfte att säkerställa funktionskrav.
  • Utrustning för att reglera temperaturer och flöden.
  • Inställning och idrifttagning av reglerkretsar.
  • Installationsregler, bygglagstiftning och arbetsmiljöregler för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
  • Metoder för förbränningsanalys i värmepannor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för termodynamikens lagar. Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.

Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser. I sin driftkontroll genomför eleven enkla mätningar och beräkningar samt kontrollerar resultatet efter förutbestämda parametrar. Eleven genomför i samråd med handledare nödvändiga justeringar och driftsätter system.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt för termodynamikens lagar. Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.

Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser. I sin driftkontroll genomför eleven mätningar och beräkningar samt kontrollerar resultatet efter förutbestämda parametrar. Eleven genomför efter samråd med handledare nödvändiga justeringar, väljer inställningar och driftsätter system. Därefter analyserar eleven med viss säkerhet systemen och energioptimerar dem vid behov.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för termodynamikens lagar och systemens hydrauliska egenskaper. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.

Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser. I sin driftkontroll genomför eleven mätningar och beräkningar samt kontrollerar resultatet efter tabeller och diagram. Eleven genomför efter samråd med handledare nödvändiga justeringar, väljer inställningar och driftsätter system. Därefter analyserar eleven med säkerhet systemen och energioptimerar dem vid behov.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.