Hela sveriges kurser och ämnen

Systemuppbyggnad, SYSSYT0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Helhetssyn på värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystems funktioner och samverkan i fastigheter, byggnadsverk och anläggningar.
  • Uppbyggnad och funktion av värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystem samt hur de installeras och sköts inom VVS- och fastighetsbranschens olika yrkesområden.
  • Flödesriktningar, tryck och temperaturer i olika system.
  • Hur apparater och komponenter i system fungerar var för sig och i samverkan.
  • Enkla systemritningar, ritningssymboler och beteckningar samt hur de används för att beskriva system.
  • Flödesscheman, driftkort och användarmanualer för att utföra driftkontroll på verkliga eller fiktiva system.
  • Installationsregler, bygglagstiftning och arbetsmiljöregler för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. Eleven beskriver översiktligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system. Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. I beskrivningarna använder eleven enkelt fackspråk.

Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.

Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. Eleven beskriver utförligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system. Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. I beskrivningarna använder eleven fackspråk.

Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.

Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. I beskrivningarna använder eleven nyanserat fackspråk.

Eleven gör med säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.

Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search