Hela sveriges kurser och ämnen

Dramatik och dramaturgi, TEADRM0

Information

  • Gå till ämne, Teater
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk.
  • Dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, till exempel anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut.
  • Sätt att bearbeta olika former av dramatiska texter och sceniska berättelser samt skönlitterära texter för att uppnå maximalt sceniskt uttryck.
  • Den dramatiska textens samverkan med teaterns övriga uttrycksområden.
  • Framställning av dramatisk text där ett syfte förmedlas till en mottagare.
  • Reflektion över det egna skapandet av dramatisk text.
  • Analys och tolkning av olika dramatiska texter och sceniska gestaltningar.
  • Dramatisk text från olika historiska epoker. Teorier om den dramatiska textens uppbyggnad och dess relation till sitt eget samhälle.
  • Dramaturgiska begrepp, till exempel tid, rum, rytm, anslag och vändpunkt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor.

Eleven beskriver översiktligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom några former av enkel dramatisk text.

Eleven diskuterar översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen. Dessutom gör eleven en enkel analys av någon enkel dramatisk text och tolkar denna.

Eleven redogör översiktligt för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker. I redogörelsen gör eleven med viss säkerhet kopplingar till teorier och till samhället. I sin analys och redogörelse använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver utförligt dramaturgiska verktyg. Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några förlagor.

Eleven beskriver utförligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom några former av dramatisk text.

Eleven diskuterar utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven analyser av några dramatiska texter och tolkar dessa.

Eleven redogör utförligt för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker. I redogörelsen gör eleven med viss säkerhet kopplingar till teorier och till samhället. I sina analyser och i sin redogörelse använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver utförligt och nyanserat dramaturgiska verktyg. Eleven skapar dramatisk text med utgångspunkt från sig själv och med personligt uttryck samt bearbetar och dramatiserar några komplexa förlagor.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom några former av komplex dramatisk text.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven analyser av några komplexa dramatiska texter och tolkar dessa.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker. I redogörelsen gör eleven med säkerhet kopplingar till teorier och till samhället. I sina analyser och i sin redogörelse använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.