Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Sceniskt karaktärsarbete (TEASCI0)

Information

  • Gå till ämne, Teater
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Gestaltning med kropp och röst av en scenisk karaktär med annan utgångspunkt än text, till exempel en situation, en lös mask eller ett musikstycke. Improvisationsarbete för att utveckla en scenisk karaktär.
  • Sceniska berättelser som bygger på text eller improvisation.
  • Den sceniska karaktären i samspel med andra sceniska karaktärer och med teaterns övriga uttrycksområden.
  • Förmedling till en publik av en scenisk karaktärs egenskaper och handlingar.
  • Teatern som kollektiv konstart med fokus på samspel i en ensemble.
  • Reflektion över det egna skapandet av en scenisk karaktär.
  • Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på sceniskt karaktärsarbete.
  • Begrepp för analys av sceniska karaktärer, till exempel fysiska, psykiska och sociala dimensioner.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven gestaltar en enkel scenisk karaktär med kroppen och rösten med tillfredsställande resultat. Eleven redogör översiktligt för improvisationsarbetet för att skapa karaktären. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en enkel scenisk berättelse.

Eleven beskriver översiktligt hur några uttryck samverkar för att skapa en enkel scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med några andra uttrycksområden inom teatern. Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att gestalta en enkel scenisk karaktär. Eleven samarbetar med viss säkerhet i gestaltningsgrupper. Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med enkla omdömen. Eleven gör enkla analyser av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna. I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar en scenisk karaktär med kroppen och rösten med tillfredsställande resultat. Eleven redogör utförligt för improvisationsarbetet för att skapa karaktären. Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en scenisk berättelse.

Eleven beskriver utförligt hur några uttryck samverkar för att skapa en scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med några andra uttrycksområden inom teatern. Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att gestalta en scenisk karaktär. Eleven samarbetar med viss säkerhet i gestaltningsgrupper. Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med nyanserade omdömen. Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar en komplex scenisk karaktär med kroppen och rösten med gott resultat och med ett personligt uttryck. Eleven redogör utförligt och nyanserat för improvisationsarbetet för att skapa karaktären. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en komplex scenisk berättelse.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur flera uttryck samverkar för att skapa en scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med flera andra uttrycksområden inom teatern. Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att gestalta en scenisk karaktär. Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i gestaltningsgrupper. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas. Eleven gör analyser av flera komplexa sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.

search