Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Dricksvatten (VATDRI0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skillnader mellan olika typer av grundvatten och ytvatten avseende sammansättning och lämplighet som råvatten.
  • Faktorer och processförändringar som påverkar reningsresultat och kostnader.
  • Mikrobiologiska processer inom dricksvattenområdet.
  • Föreskrifter om dricksvatten och skydd av vattentäkter samt miljökvalitetssystem inom området.
  • Underhållsarbeten i reningsanläggningar för dricksvatten. Hur man löser problem med driften av anläggningarna.
  • Metoder för rening av dricksvatten.
  • Intagningsanordningar vid ytvattenrening.
  • Tillsatskemikaliers effekt för olika typer av vatten, dosering och inblandning samt ekonomi vid vattenrening.
  • Datoriserad driftövervakning av vatten- och miljöanläggningar.
  • Metoder för optimering av drift, till exempel beräkningar och användning av grundläggande kemi.
  • Handhavande av verktyg och utrustning.
  • Provtagningar samt analyser av råvatten och dricksvatten enligt gällande bestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. Eleven beskriver också översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.

Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i en reningsanläggning för dricksvatten på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. Eleven utför enkla beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. I arbetet hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.

Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. Eleven beskriver också utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. Dessutom redogör eleven utförligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en reningsanläggning för dricksvatten på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. Eleven utför beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. I arbetet hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.

Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet.

Eleven utför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter i en reningsanläggning för dricksvatten på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. Eleven utför avancerade beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.

Eleven utför med säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med nyanserade omdömen.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search