Hela sveriges kurser och ämnen

Entreprenadteknik, VVIENT0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Byggprocessen från produktframställning till förvaltning.
  • Planering och organisering av arbetsuppgifter utifrån information i bygghandlingar.
  • Ritningsläsning och ritteknik med symboler, skalor, vyer och beteckningar.
  • Bygglagstiftning, föreskrifter, standarder och branschregler som används vid byggprocessens olika skeden.
  • Avtal, lagar och andra bestämmelser som gäller i samarbetet mellan beställare och utförare.
  • Konsumentlagar i samband med entreprenader.
  • Tillträdesregler, till exempel vid arbeten i bostäder och andra lokaler utanför den egna verksamheten.
  • Framställning av drift- och underhållsinstruktioner.
  • Bemötande av beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.
  • Provning, besiktning, funktionskontroll och dokumentation.
  • Föreskrifter om arbetsmiljö, miljövård och byggande. Förekommande entreprenadformer samt samordning och gränsdragning mellan entreprenader.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.

Eleven planerar i samråd med handledare installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom framställer eleven i samråd med handledare egna drift- och underhållsinstruktioner.

Eleven bemöter och kommunicerar med viss säkerhet med beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.

Eleven gör, utifrån ritningarna och handlingarna, provning, besiktning och funktionskontroll samt värderar med enkla omdömen om installationerna uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av arbetet.

Eleven beskriver översiktligt entreprenaders arbetsmiljöarbete samt olika entreprenadformer och samordning och gränsdragning mellan dessa.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.

Eleven planerar efter samråd med handledare installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom framställer eleven efter samråd med handledare egna drift- och underhållsinstruktioner.

Eleven bemöter och kommunicerar med viss säkerhet med beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.

Eleven gör, utifrån ritningarna och handlingarna, provning, besiktning och funktionskontroll samt värderar med nyanserade omdömen om installationerna uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet.

Eleven beskriver utförligt entreprenaders arbetsmiljöarbete samt olika entreprenadformer och samordning och gränsdragning mellan dessa.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.

Eleven planerar efter samråd med handledare installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom framställer eleven efter samråd med handledare egna drift- och underhållsinstruktioner.

Eleven bemöter och kommunicerar med säkerhet med beställare, fastighetsägare och bostadsinnehavare.

Eleven gör, utifrån ritningarna och handlingarna, provning, besiktning och funktionskontroll samt värderar med nyanserade omdömen om installationerna uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur installationerna kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat entreprenaders arbetsmiljöarbete samt olika entreprenadformer och samordning och gränsdragning mellan dessa.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search