Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Sanitetsteknik 1 (VVISAN01)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vattnets kretslopp i naturen och hur miljön påverkar tillgången på rent vatten.
  • Vattentäkter för kommunala och enskilda anläggningar samt apparater och komponenter för behandling av dricksvatten.
  • Uppfordring, rening och uppvärmning av tappvatten.
  • Montering av tappvatteninstallationer i sanitetsutrymmen.
  • Material i rör och armatur för användning i tappvattensystem.
  • Kommunala och enskilda system och anläggningar för behandling av avloppsvatten.
  • Måttsättning, montering och funktionskontroll av vanligt förekommande apparater och utrustning.
  • Montering av avloppsinstallationer för sanitetsutrymmen i bostäder.
  • Korrosionsskydd i material vid inre och yttre påverkan.
  • Hur planering och organisering av arbetsplatsen och arbetsuppgiften genomförs vid arbete med sanitetstekniska installationer.
  • Ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
  • Bygglagstiftning, branschregler och övriga regler för arbeten med vatten- och sanitetsanläggningar.
  • Täthetskontroller och dokumentation enligt arbetsbeskrivning.
  • Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
  • Ergonomiskt riktigt arbetssätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller.

Eleven utför i samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser. I sin funktionskontroll utför eleven i samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp. I beskrivningen redogör eleven utförligt för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar. Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller.

Eleven utför efter samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser. I sin funktionskontroll utför eleven efter samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller.

Eleven utför efter samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser. I sin funktionskontroll utför eleven efter samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search