Webbtjänster (WESWET3)
Information
- Gå till ämne, Webbserverprogrammering
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-23
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Applikationsserverns funktionalitet.
- Kodning och dokumentation enligt vedertagen praxis för vald teknik.
- Utvecklingsprocessen för att skapa webbtjänster med målsättningar, planering, systemering, kodning, optimering, skalbarhet, dokumentation och uppföljning.
- Design av API:er enligt vedertagen praxis.
- Arkitektur för kommunikation med databashanterare, till exempel RESTful.
- Tekniker för att hantera full-duplex kommunikation.
- Hämta data från externa webbtjänster.
- Datalagring med och utan ORM-lager eller motsvarande teknik.
- Protokoll vid överföring av data, till exempel http.
- Autentisering och säkerhet vid överföring av data, till exempel asynkron kryptering.
- Uppnående av interoperabilitet mellan server och klient genom att följa standarder.
- Applikationsarkitektur och separation av olika slags logik, till exempel MVC.
- Kvalitetssäkring och testning av webbtjänsters funktionalitet och säkerhet, till exempel med stresstester.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för de tekniker som möjliggör datakommunikation med hjälp av webbtjänster.
Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. I projektplanen beskriver eleven översiktligt produktens funktion. Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten där olika sorters logik huvudsakligen är skild från varandra. I arbetet utvecklar eleven kod som är läsbar och översiktligt kommenterad. Produkten uppvisar begränsad funktionalitet med ett språk för webbtjänster och tillhandahåller ett enkelt informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon enkel webbtjänst. Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för en permanent datalagring. I arbetet redogör eleven också översiktligt för vanliga problem som kan uppstå vid datakommunikation mellan server och klient. Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis. Detta kontrollerar eleven med någon test.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. Eleven identifierar något hot eller sårbarhet mot produkten och vidtar någon åtgärd för att förhindra att den utnyttjas. När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet enkel terminologi.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för de tekniker som möjliggör datakommunikation med hjälp av webbtjänster.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. I projektplanen beskriver eleven utförligt produktens funktion. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där olika sorters logik är skilda från varandra. I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodkonvention och är utförligt kommenterad. Produkten uppvisar funktionalitet med ett språk för webbtjänster och tillhandahåller ett informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon webbtjänst. Dessutom tillhandahåller produkten lösning för att läsa, skriva, uppdatera och ta bort data mot en permanent datalagring. I arbetet redogör eleven också utförligt för vanliga problem som kan uppstå vid datakommunikation mellan server och klient. Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis. Detta kontrollerar eleven med några tester.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. I utvärderingen gör eleven välgrundade reflektioner över hur beslut har tagits i arbetet. Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar några åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas. När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet terminologi.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de tekniker som möjliggör datakommunikation med hjälp av webbtjänster.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Vid behov reviderar eleven planen. I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där olika sorters logik är skilda från varandra. I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodkonvention och är utförligt och nyanserat kommenterad med teknisk dokumentation. Produkten uppvisar omfattande funktionalitet med ett språk för webbtjänster och tillhandahåller ett informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon avancerad webbtjänst. Dessutom tillhandahåller produkten en avancerad lösning för att läsa, skriva, uppdatera och ta bort data mot en permanent datalagring. I arbetet redogör eleven också utförligt och nyanserat för vanliga problem som kan uppstå vid datakommunikation mellan server och klient. Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis. Detta kontrollerar eleven med omfattande manuella och automatiserade tester.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. I utvärderingen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över hur beslut har tagits i arbetet. Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar flera åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas. Dessutom kontrollerar eleven produktens säkerhet med flera tester. När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet terminologi.