Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Mänskliga faktorer (YRKMAN0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Avvikelser som kan hänföras till mänskliga faktorer.
  • Människans sinnen, förutsättningar och begränsningar.
  • Allmän orientering i socialpsykologi och gruppdynamik.
  • Faktorer som påverkar mänskliga prestationer.
  • Fysisk samt psykisk arbetsmiljö.
  • Kommunikation.
  • Arbetsplatsrisker.
  • Modeller och teorier om hur mänskliga misstag kan undvikas.
  • Flygsäkerhetskultur.
  • Faktorer som påverkar arbetsresultat och arbetsmiljö, till exempel struktur, ordning, trivsel, yrkesroll och den mänskliga faktorn.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur människans minne och tänkande fungerar samt vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet. Eleven beskriver också översiktligt hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.

Eleven beskriver översiktligt hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag. Eleven beskriver också översiktligt faktorer som påverkar människans motivation och prestation. Dessutom beskriver eleven översiktligt problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta enkla riskbedömningar och drar enkla slutsatser. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur människans minne och tänkande fungerar samt vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet. Eleven beskriver också utförligt hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck. Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.

Eleven beskriver utförligt hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag. Eleven beskriver också utförligt faktorer som påverkar människans motivation och prestation. Dessutom beskriver eleven utförligt problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta riskbedömningar och drar välgrundade slutsatser. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur människans minne och tänkande fungerar samt vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat faktorer som påverkar människans motivation och prestation. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta välgrundade riskbedömningar och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search