Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Yttre miljö – anläggningar (YTTYTT0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av anläggningar inom fastighetsområden, till exempel gång- och cykelvägar, lek- och uteplatser och parkeringsytor.
  • Hållbar utveckling samt utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet. Utformning av utomhusmiljöer för olika brukare.
  • Planering och dimensionering av gröna miljöer och andra anläggningar inom fastighetsområden utifrån krav på estetik och funktion.
  • Ritnings- och anläggningshandlingar, till exempel för vatten, avlopp och el i mark.
  • Arbetstekniker vid arbeten med anläggning av gröna ytor, till exempel parkområden och träd- och buskplanteringar.
  • Lagar, andra bestämmelser och säkerhetsföreskrifter inom området. Olycksförebyggande arbete avseende arbets- och anläggningsområden, lekplatser, vägar och gångvägar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. Dessutom redogör eleven översiktligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.

Eleven planerar och dimensionerar i samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. Eleven utför i samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik. Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap.

Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger i samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.

När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.

Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik. Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap.

Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.

När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.

Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. I planeringen tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet lämplig arbetsteknik. Dessutom använder eleven med säkerhet maskiner, verktyg och redskap.

Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.

När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search