Dans 1 (DABDAN51)
Information
- Gå till ämne, Dans
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Dansens betydelse och funktion. Sociala och kulturella sammanhang där dans ingår.
- Danstyper, till exempel scenisk dans, social dans och tävlingsdans.
- Rörelse, rum och musik i samband med dansformerna.
- Olika typer av koreografiskt material för individuell dans och dans i grupp.
- Det egna rörelsespråket.
- Danstekniker och estetiska ideal för olika dansformer.
- Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Musikalisk puls och dynamik.
- Improvisation som rörelseteknik och som en metod för skapande.
- Samarbete och interaktion med andra i samband med dans.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven medverkar också i att beskriva hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven medverkar i att utföra dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven medverkar dessutom i att gestalta dans som konstnärligt uttrycksmedel.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med viss säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med tillfredsställande resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med gott resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.