Hela sveriges kurser och ämnen

Eurytmi 1, EUYEUR51

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Den egna rörelseförmågan i relation till språkliga och musikaliska rörelser samt gester.
  • Talorganen och talet samt klang, ton och hörsel.
  • Uttryck och gester för dur, moll, harmoni, dissonans, takt, rytm, melodi och intervaller samt rim, versmått och assonans.
  • Koordination, rumsuppfattning och orientering i samband med rörelse.
  • Texter och deras grammatiska strukturer.
  • Koreografiskt arbete och de olika delarna i arbetsprocessen i samband med eurytmiska gestaltningar.
  • Samarbete och interaktion i samband med arbete med koreografiska grundformer.
  • Egna upplevelser i samband med rörelse i gestik, tid, rum och gestaltning.
  • Eurytmiska yrkesroller och deras funktioner: eurytmist, eurytmilärare, recitatör och musiker.
  • Ord och begrepp som används inom eurytmi.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att använda eurytmiska grundelement och i att pröva hur elementen kan kombineras för att skapa uttryck. Eleven medverkar också i att gestalta rörelser och gester som kommunicerar idéer och känslor.

Vid tolkning av eurytmiska gestaltningar medverkar eleven i att föra resonemang om rörelseuttryck och formspråk.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med viss säkerhet eurytmiska grundelement och prövar hur elementen kan kombineras för att skapa uttryck. Eleven gestaltar på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt rörelser och gester som kommunicerar idéer och känslor.

Vid tolkning av eurytmiska gestaltningar för eleven enkla resonemang om rörelseuttryck och formspråk.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med säkerhet eurytmiska grundelement och prövar och omprövar hur elementen kan kombineras för att skapa uttryck. Eleven gestaltar på ett utvecklat och genomarbetat sätt rörelser och gester som kommunicerar idéer och känslor.

Vid tolkning av eurytmiska gestaltningar för eleven utvecklade resonemang om rörelseuttryck och formspråk.