Hela sveriges kurser och ämnen

Eurytmi 2, EUYEUR52

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Den egna rörelseförmågan i relation till språkliga och musikaliska rörelser samt gester. Hur den egna rörelseförmågan kan komma till uttryck i arbetsprocesser och sceniska framställningar.
  • Metrik: rytm, rim och assonans.
  • Tonarter: dur, moll och dissonans.
  • Spatial orientering i ett ömsesidigt rörelseflöde.
  • Några olika gestaltningstekniker.
  • Samarbete och interaktion i samband med koreografiska formationer och formförvandlingar.
  • Egna idéer, intentioner och iakttagelser samt hur de kan komma till uttryck i den skapande arbetsprocessen.
  • Scenisk framställning för att kommunicera med en publik.
  • Ord och begrepp inom eurytmi.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att använda eurytmiska grundelement och i att pröva hur elementen kan kombineras för att skapa uttryck. Eleven medverkar också i att gestalta rörelser och gester som kommunicerar idéer och känslor.

Vid tolkning av eurytmiska gestaltningar medverkar eleven i att föra resonemang om rörelseuttryck och formspråk.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med viss säkerhet eurytmiska grundelement och prövar hur elementen kan kombineras för att skapa uttryck. Eleven gestaltar på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt rörelser och gester som kommunicerar idéer och känslor.

Vid tolkning av eurytmiska gestaltningar för eleven enkla resonemang om rörelseuttryck och formspråk.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med säkerhet eurytmiska grundelement och prövar och omprövar hur elementen kan kombineras för att skapa uttryck. Eleven gestaltar på ett utvecklat och genomarbetat sätt rörelser och gester som kommunicerar idéer och känslor.

Vid tolkning av eurytmiska gestaltningar för eleven utvecklade resonemang om rörelseuttryck och formspråk.