Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Geografi 1 (GEGGEO51)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Några olika naturresurser, var de finns samt deras betydelse för människor och djur.
  • Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering samt orsaker till och konsekvenser av detta.
  • Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.
  • Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras.
  • Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
  • Sambanden mellan fattigdom, ohälsa samt faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.
  • Klimatförändringar och vilka konsekvenser de kan få i olika delar av världen.
  • Hållbar utveckling och vad som kännetecknar en sådan utveckling.
  • Geografiska källor och verktyg, till exempel kartor, GIS och modeller.
  • Geografiska läges- och storleksrelationer i världen.
  • Namn och läge på ett urval länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter i de olika världsdelarna.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva samband mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven medverkar i att föra resonemang om hur människor i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven medverkar också i att föra resonemang om hur några naturresurser används och fördelas.

Eleven orienterar sig i och undersöker omvärlden och medverkar då i att använda kartor samt andra geografiska källor, metoder och tekniker.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt samband mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven för enkla resonemang om hur människor i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven för också enkla resonemang om hur några naturresurser används och fördelas.

Eleven orienterar sig i och undersöker omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samband mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven för utvecklade resonemang om hur människor i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven för också utvecklade resonemang om hur några naturresurser används och fördelas.

Eleven orienterar sig i och undersöker omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett ändamålsenligt sätt.

search