Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hem- och konsumentkunskap 1 (HEOHEM51)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Mat och måltider

  • Matlagning och bakning samt olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
  • Hur man följer en instruktion eller ett recept samt gör anpassningar av sådana, till exempel att byta ut en ingrediens eller anpassa mängden.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning samt hur de kan användas på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Förvaring samt hantering av hushållets varor och produkter.
  • Hur man kan hushålla med livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.
  • Matens betydelse för hälsan.
  • Hur man kan arrangera måltider samt måltidens betydelse för gemenskap och kultur.

Hem och boende

  • Olika boendeformer och hur man skaffar en bostad.
  • Planering och organisering av hemmet, till exempel möblering.
  • Hygien samt rengöring av bostaden.
  • Tvätt och skötsel av kläder.
  • Försäkringar och deras betydelse.

Ekonomi och konsumtion

  • Att handla och konsumera i hushållet, till exempel livsmedel, städ- och tvättprodukter.
  • Planering och organisering av den egna ekonomin.
  • Att handla i butik och att handla på internet.
  • Lån, krediter och abonnemang samt hur dessa fungerar.
  • Sparande och utgifter samt hur detta påverkar privatekonomin.
  • Värdering och jämförelser av produkter och varor utifrån perspektiven hälsa, ekonomi samt hållbar utveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att tillaga enkla måltider och genomföra andra arbetsmoment som förekommer i hemmet. I arbetet medverkar eleven i att använda redskap, produkter och metoder.

Eleven medverkar i att tolka konsumentinformation och i att föra resonemang om informationens användbarhet. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tillagar enkla måltider och genomför andra arbetsmoment som förekommer i hemmet med tillfredsställande resultat. I arbetet använder eleven redskap, produkter och metoder på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Eleven tolkar på ett enkelt sätt konsumentinformation och för enkla resonemang om informationens användbarhet. Dessutom för eleven enkla resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tillagar enkla måltider och genomför andra arbetsmoment som förekommer i hemmet med gott resultat. I arbetet använder eleven redskap, produkter och metoder på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven tolkar på ett utvecklat sätt konsumentinformation och för utvecklade resonemang om informationens användbarhet. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till.

search