Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hem- och konsumentkunskap 2 (HEOHEM52)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Mat och måltider

  • Matlagning och bakning samt olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
  • Hur man följer en instruktion eller ett recept samt gör anpassningar av befintliga, till exempel att byta ut en ingrediens eller anpassa mängden.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning samt hur de kan användas på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Förvaring samt hantering av hushållets varor och produkter.
  • Matens betydelse för hälsan.
  • Hur man kan arrangera måltider samt måltidens betydelse för gemenskap och kultur.

Miljö och livsstil

  • Hur varor och tjänster produceras och transporteras samt hur det påverkar miljö och hälsa.
  • Olika märkningar och symboler som ger information om varor och tjänster.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
  • Hur planeringen och organiseringen av arbetet i hemmet påverkar mäns och kvinnors deltagande i hemmet och i samhällslivet.

Ekonomi och konsumtion

  • Att handla och konsumera i hushållet, till exempel livsmedel, städ- och tvättprodukter.
  • Hur reklam och information påverkar människors val och beslut, till exempel information på förpackningar samt i butiker.
  • Samhällsinstanser som ger råd i frågor som rör ekonomi, konsumtion och boende, till exempel konsumentvägledare och bostadsförmedlingar.
  • Vardagsjuridik kopplat till konsumtion, boende och samlevnadsfrågor.
  • Värdering och jämförelser av produkter samt varor utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och hållbar utveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att tillaga enkla måltider och genomföra andra arbetsmoment som förekommer i hemmet. I arbetet medverkar eleven i att använda redskap, produkter och metoder. När arbetet är utfört medverkar eleven i att ge omdömen om sin arbetsinsats och resultatet.

Eleven medverkar i att föra resonemang om skillnaden mellan konsumentinformation och reklam. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tillagar enkla måltider och genomför andra arbetsmoment som förekommer i hemmet med tillfredsställande resultat. I arbetet använder eleven redskap, produkter och metoder på ett delvis ändamålsenligt sätt. När arbetet är utfört ger eleven enkla omdömen om sin arbetsinsats och resultatet.

Eleven för enkla resonemang om skillnaden mellan konsumentinformation och reklam. Dessutom för eleven enkla resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tillagar enkla måltider och genomför andra arbetsmoment som förekommer i hemmet med gott resultat. I arbetet använder eleven redskap, produkter och metoder på ett ändamålsenligt sätt. När arbetet är utfört ger eleven utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och resultatet.

Eleven för utvecklade resonemang om skillnaden mellan konsumentinformation och reklam. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till.

search