Hela sveriges kurser och ämnen

Mat och butik 2, LISMAT52

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Arbetsrutiner och daglig verksamhet på olika avdelningar i butik.
  • Trender, influenser och utveckling inom ett eller flera områden, till exempel delikatesser eller ost.
  • Kvalitetskontroll av råvaror och livsmedel, till exempel utgående datum, skador och andra kvalitetsförsämringar.
  • Livsmedelshygien och säker livsmedelshantering.
  • Livsmedelshantering, till exempel tillredning, uppläggning och paketering.
  • Material, metoder och utrustning som används vid livsmedelshantering i butik.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel bestämmelser om livsmedel och egenkontroll.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva olika livsmedels kvalitet, näringsinnehåll och användningsområden. Eleven medverkar också i att identifiera olika livsmedel och i att välja livsmedel utifrån näringsinnehåll samt betydelse för hälsan. Eleven medverkar dessutom i att utföra arbetsuppgifter med livsmedel i butik på ett hygieniskt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt olika livsmedels kvalitet, näringsinnehåll och användningsområden. Eleven identifierar också med viss säkerhet olika livsmedel och väljer med viss säkerhet livsmedel utifrån näringsinnehåll samt betydelse för hälsan. Eleven utför dessutom med tillfredsställande resultat arbetsuppgifter med livsmedel i butik på ett hygieniskt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika livsmedels kvalitet, näringsinnehåll och användningsområden. Eleven identifierar också med säkerhet olika livsmedel och väljer med säkerhet livsmedel utifrån näringsinnehåll samt betydelse för hälsan. Eleven utför dessutom med gott resultat arbetsuppgifter med livsmedel i butik på ett hygieniskt och säkert sätt.