Måltids- och branschkunskap (MADMAL5)
Information
- Gå till ämne, Måltids- och branschkunskap
- Poäng: 200
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Restaurang- och bageribranschens olika yrkesområden och verksamheter, till exempel matsal, kök och bageri.
- Måltiden som helhetsupplevelse, till exempel rummet, produkten och stämningen.
- Olika smak- och matkulturer.
- Sensoriska metoder. Våra sinnen och deras betydelse för hur vi upplever smak och mat.
- Säker livsmedelshantering. Metoder för hantering av råvaror samt för tillagning, varmhållning, nedkylning, uppvärmning och förvaring av livsmedel.
- God hygienpraxis i samband med livsmedelshantering. Rengöring av lokaler och utrustning samt personlig hygien.
- Metoder, redskap och annan utrustning som används inom respektive verksamhetsområde.
- Service och bemötande.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser som är tillämpliga inom respektive yrkesområde, till exempel om livsmedel och hygien.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva restaurang- och bageribranschens olika verksamheter, produkter samt tjänster. Eleven medverkar i samtal om måltiden som helhetsupplevelse och om sensoriska metoder. Eleven medverkar också i att utföra arbetsmoment inom branschens olika yrkesområden på ett hygieniskt, säkert och serviceinriktat sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt restaurang- och bageribranschens olika verksamheter, produkter samt tjänster. Eleven samtalar på ett enkelt sätt om måltiden som helhetsupplevelse och om sensoriska metoder. Eleven utför också med tillfredsställande resultat arbetsmoment inom branschens olika yrkesområden på ett hygieniskt, säkert och serviceinriktat sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt restaurang- och bageribranschens olika verksamheter, produkter samt tjänster. Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om måltiden som helhetsupplevelse och om sensoriska metoder. Eleven utför också med gott resultat arbetsmoment inom branschens olika yrkesområden på ett hygieniskt, säkert och serviceinriktat sätt.