Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Naturkunskap 2 (NANNAT52)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Natur och samhälle

  • Olika typer av ekosystem, till exempel jordbrukslandskap och sjöar. Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den.
  • Ekonomiska och sociala aspekter på hållbar utveckling, till exempel konsumtion, resursfördelning och jämställdhet.
  • Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

Kropp och hälsa

  • Några vanliga sjukdomar och hur de påverkar kroppen.
  • Bakterier, virus och antibiotika.
  • Sambanden mellan individens levnadsförhållanden och hälsa, till exempel kost, motion och sömn.

Metoder och arbetssätt

  • Fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen. Planering, utförande och dokumentation av fältstudier och undersökningar.
  • Olika metoder inom naturkunskap, till exempel observationer, sortering och mätningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva olika typer av ekosystem. Eleven medverkar också i att beskriva hur sjukdomar kan påverka människokroppen. Dessutom medverkar eleven i att samtala om hälsa, levnadsförhållanden, miljö, klimat och resursfördelning och i att beskriva samband.

När eleven genomför fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen medverkar eleven i att använda metoder och utrustning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt olika typer av ekosystem. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt hur sjukdomar kan påverka människokroppen. Dessutom samtalar eleven om hälsa, levnadsförhållanden, miljö, klimat och resursfördelning och beskriver enkla samband.

När eleven genomför fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen använder eleven metoder och utrustning på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika typer av ekosystem. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt hur sjukdomar kan påverka människokroppen. Dessutom samtalar eleven om hälsa, levnadsförhållanden, miljö, klimat och resursfördelning och beskriver utvecklade samband.

När eleven genomför fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen använder eleven metoder och utrustning på ett ändamålsenligt sätt.

search