Samhällskunskap 2 (SALSAM52)
Information
- Gå till ämne, Samhällskunskap
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Internationella och globala samhällsfrågor, till exempel handel och kulturmöten.
- Hållbar utveckling, vad det innebär och hur människor, företag och stater kan bidra till en sådan utveckling.
- Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.
- Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.
- Konsumentens rättigheter. Människans konsumtion i förhållande till hennes behov och resurser.
- Några olika metoder som används inom samhällsvetenskaperna, till exempel intervjuer och observationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva samhället och människors livsvillkor. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om massmedier och demokrati.
Eleven medverkar i att beskriva samband i någon samhällsfråga. I beskrivningen medverkar eleven i att använda någon samhällsvetenskaplig metod. Eleven medverkar också i att använda källor och i att föra resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt samhället och människors livsvillkor. Dessutom för eleven enkla resonemang om massmedier och demokrati.
Eleven beskriver enkla samband i någon samhällsfråga. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven använder också någon källa och för enkla resonemang om informationens och källans användbarhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samhället och människors livsvillkor. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om massmedier och demokrati.
Eleven beskriver utvecklade samband i någon samhällsfråga. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett ändamålsenligt sätt. Eleven använder också några källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.