Hela sveriges kurser och ämnen

Samhällskunskap 3, SALSAM53

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning inom något eller några av ämnets kunskapsområden, till exempel människohandel, välfärdspolitik eller människors exkludering och inkludering i samhället.
  • Ord och begrepp som är relevanta för kunskapsområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva samhället och människors livsvillkor med utgångspunkt i något kunskapsområde. Dessutom medverkar eleven i att göra kopplingar till demokrati och mänskliga rättigheter.

Eleven medverkar i att beskriva samband i kunskapsområdet. I beskrivningen medverkar eleven i att använda någon samhällsvetenskaplig metod. Eleven medverkar också i att använda källor och i att föra resonemang om informationens och källornas användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt samhället och människors livsvillkor med utgångspunkt i något kunskapsområde. Dessutom gör eleven någon koppling till demokrati och mänskliga rättigheter.

Eleven beskriver enkla samband i kunskapsområdet. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven använder också någon källa och för enkla resonemang om informationens och källans användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samhället och människors livsvillkor med utgångspunkt i något kunskapsområde. Dessutom gör eleven några kopplingar till demokrati och mänskliga rättigheter.

Eleven beskriver utvecklade samband i kunskapsområdet. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett ändamålsenligt sätt. Eleven använder också några källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.