Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Skrivande (SVBSKR5)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skrivande av informerande, berättande och argumenterande texter samt skönlitterära texter av olika slag, både efter mönster och efter förebilder.
  • Olika sätt att skapa struktur och samband i en text, till exempel med hjälp av styckeindelning och sambandsord. Hur man skriver en varierad och intresseväckande text.
  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, till exempel film och digitala presentationer.
  • Att ge konstruktiv respons samt arbeta med egna och andras texter.
  • Centrala teman och motiv i fiktivt berättande.
  • Ord och begrepp med anknytning till litteratur och skrivande, till exempel genrebegrepp som biografi och fantasy eller stilbegrepp som liknelse och metafor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skriver mycket enkla texter och medverkar i att anpassa texterna till syfte, mottagare och texttyp. Genom att medverka i att kombinera olika texttyper, bilder och ljud så att de olika delarna samspelar förstärker och levandegör eleven sina texters budskap.

Eleven medverkar i att föra resonemang om språkliga och berättartekniska drag i olika typer av texter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skriver olika slags texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till syfte, mottagare och texttyp. Genom att kombinera olika texttyper, bilder och ljud så att de olika delarna samspelar på ett delvis fungerande sätt förstärker och levandegör eleven sina texters budskap.

Eleven för enkla resonemang om språkliga och berättartekniska drag i olika typer av texter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skriver olika slags texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till syfte, mottagare och texttyp. Genom att kombinera olika texttyper, bilder och ljud så att de olika delarna samspelar på ett fungerande sätt förstärker och levandegör eleven sina texters budskap.

Eleven för utvecklade resonemang om språkliga och berättartekniska drag i olika typer av texter.

search