Hela sveriges kurser och ämnen

Växtkunskap 2, VAXVAX52

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Sortiment. Identifiering, beskrivning och namngivning av trädgårdsväxter och ogräs i olika utvecklingsstadier.
  • Grässorter, deras egenskaper och lämplighet för olika typer av gräsytor.
  • Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
  • Trädgårdsväxters miljökrav, till exempel jord, vatten och ljusförhållanden.
  • Växtval och växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och växternas egenskaper. Beräkningar av plantåtgång och kostnader för olika växtkompositioner.
  • Inventering av växter i park- och trädgårdsmiljöer.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar handel med växter. Kvalitetsmärkning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att identifiera och namnge trädgårdsväxter samt i att beskriva deras egenskaper och användningsområden. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment med trädgårdsväxter. I arbetet medverkar eleven i att ge omdömen om växters kondition och kvalitet samt i att anpassa skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. Eleven medverkar i att välja växter för olika platser, miljöer och funktioner.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet trädgårdsväxter samt beskriver på ett enkelt sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter med visst handlag. I arbetet ger eleven enkla omdömen om växters kondition och kvalitet samt anpassar delvis skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. Eleven väljer växter för olika platser, miljöer och funktioner med tillfredsställande resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger med säkerhet trädgårdsväxter samt beskriver på ett utvecklat sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter med gott handlag. I arbetet ger eleven utvecklade omdömen om växters kondition och kvalitet samt anpassar skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. Eleven väljer växter för olika platser, miljöer och funktioner med gott resultat.