Odling i växthus 2 (ODNODL52)
Information
- Gå till ämne, Odling
- Poäng: 100
- Gäller från: 2013-06-03
- Senast ändrad: 2020-02-19
- Giltig till: 2014-12-31
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupning inom någon eller några produktionsgrenar inom odling i växthus, till exempel odling av tomater, utplanteringsväxter och julstjärnor.
- Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
- Växthusteknik, användning för styrning och kontroll.
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med trädgårdsodling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör vald växthuskultur, till exempel miljölagar, kvalitetsbestämmelser och sortskydd.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att förklara hur någon eller några kulturväxters livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom odling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven förklarar på ett enkelt sätt hur någon eller några kulturväxters livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven förklarar på ett utvecklat sätt hur någon eller några kulturväxters livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om odlingens påverkan på miljön.