Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Bageri – specialisering (BAGBAG00S)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Yrkesmässig tillverkning av bröd och bakverk inom valt specialområde.
  • Tillverkningens trender och utveckling inom valt specialområde.
  • Utseende och smak inom valt specialområde.
  • Utformning av recept och arbetsbeskrivningar inom valt specialområde.
  • Ekonomiska konsekvenser vid val och inköp av råvaror samt vid tillverkning och förvaring.
  • Paketering och märkning av bröd och bakverk.
  • Hygien och hygienbestämmelser.
  • Ergonomi och ergonomiska riskfaktorer i arbetet.
  • Arbetsmiljö och säkerhet.
  • Förändringar av bröd, bakverk och brödkultur i allmänhet och inom valt specialområde genom historien och i olika kulturer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare tillverkning av bröd och bakverk samt genomför arbetet metodiskt, hantverksmässigt och inom givna tidsramar. I sitt arbete använder eleven med visst handlag tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. Eleven kombinerar med viss säkerhet råvaror och tillverkar produkter på ett kreativt sätt. Produkten är av tillfredsställande kvalitet i fråga om utseende och smak.

Eleven följer recept och arbetsbeskrivningar samt konstruerar med viss säkerhet sådana. I arbetet utför eleven ekonomiska kalkyler, redogör översiktligt för samband mellan råvaror, kvalitet och pris samt fastställer produktens pris. Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare råvarorna på lämpligt sätt. När arbetet är utfört väljer eleven med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker den färdiga produkten.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med enkla omdömen.

Eleven beskriver översiktligt bröd, bakverk och brödkultur genom historien och i olika kulturer. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare tillverkning av bröd och bakverk samt genomför arbetet metodiskt, hantverksmässigt och inom givna tidsramar. I sitt arbete använder eleven med gott handlag vanliga tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. Eleven kombinerar med viss säkerhet råvaror och tillverkar produkter på ett kreativt sätt. Produkten är av tillfredsställande kvalitet i fråga om utseende och smak.

Eleven följer recept och arbetsbeskrivningar samt konstruerar med viss säkerhet sådana. I arbetet utför eleven enkla ekonomiska kalkyler och redogör för ekonomiska konsekvenser av olika val av råvaror. Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare råvarorna på lämpligt sätt. När arbetet är utfört väljer eleven med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker den färdiga produkten.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med nyanserade omdömen.

Eleven beskriver utförligt bröd, bakverk och brödkultur genom historien och i olika kulturer. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare tillverkning av bröd och bakverk samt genomför arbetet metodiskt, hantverksmässigt och inom givna tidsramar. I sitt arbete använder eleven med mycket gott handlag vanliga tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. Eleven kombinerar med säkerhet råvaror och tillverkar produkter på ett kreativt sätt. Produkten är av god kvalitet i fråga om utseende och smak.

Eleven följer recept och arbetsbeskrivningar samt konstruerar med säkerhet sådana. I arbetet utför eleven enkla ekonomiska kalkyler och redogör för ekonomiska konsekvenser av olika val av råvaror. Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare råvarorna på lämpligt sätt. När arbetet är utfört väljer eleven med säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker den färdiga produkten.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat bröd, bakverk och brödkultur genom historien och i olika kulturer. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search