Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Barteknik (DRYBAT0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika drycker: deras råvaror, ursprung, karaktär och användningsområde.
  • Drinkgrupper och drinkrecept.
  • Dryckesbaren som arbetsplats. Arbetsplanering och organisation.
  • Metoder vid drinkblandning.
  • Hur man använder råvaror, produkter, material, redskap och utrustning.
  • Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt.
  • Hygien och ändamålsenlig klädsel.
  • Provningsmetoder.
  • Identifiering och bedömning av olika dryckers kvalitet.
  • Utformning av dryckeslistor.
  • Prisberäkningar av olika dryckesalternativ.
  • Kundbemötande och fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika drinkgrupper och drinkrecept.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom dryckesbarer. I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. Dessutom väljer och använder eleven i samråd med handledare lämpliga råvaror och produkter vid drinkblandning. Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.

Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver översiktligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen. Eleven utformar också i samråd med handledare dryckeslistor och beskriver översiktligt vilka produkter som behövs i dryckesbarer. Dessutom utför eleven i samråd med handledare prisberäkningar av olika dryckesalternativ.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde. Dessutom beskriver eleven utförligt olika drinkgrupper och drinkrecept.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom dryckesbarer. I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. Dessutom väljer och använder eleven efter samråd med handledare lämpliga råvaror och produkter vid drinkblandning. Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.

Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen. Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor och beskriver översiktligt vilka produkter som behövs i dryckesbarer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare prisberäkningar av olika dryckesalternativ.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika drinkgrupper och drinkrecept.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom dryckesbarer. I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. Dessutom väljer och använder eleven efter samråd med handledare lämpliga råvaror och produkter vid drinkblandning. Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.

Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt och nyanserat olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. Dessutom identifierar eleven med säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med nyanserade omdömen. Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor och beskriver utförligt vilka produkter som behövs i dryckesbarer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare prisberäkningar av olika dryckesalternativ.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search