Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Logi (RECLOG0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Besöksnäringens olika former av logi, deras avdelningar samt hur servicenivå och utbud kan skilja sig åt.
  • Hotellkedjor, marknadsorganisationer och ägarstrukturer.
  • Besöksnäringens centrala organisationer.
  • Organisationsplaner och yrkesroller.
  • Besöksnäringens utveckling från behov av logi till dagens krav på bekvämlighet, service och upplevelse. Utvecklingstendenser.
  • Arbetsuppgifter inom de olika logiformerna.
  • Besöksnäringens miljöansvar och företagens olika miljöpolicyer.
  • Arbetsmiljö samt brand- och säkerhetsföreskrifter.
  • Första hjälpen, hjärt-lungräddning samt förebyggande av olycksfall.
  • Kunder och gäster, olika målgrupper och deras skiftande krav på boende, tjänster och service.
  • Omtanke och tillgänglighet för gäster med särskilda behov, till exempel funktionshinder eller allergier.
  • Betydelsen av en yrkesmässig attityd för att ge god service.
  • Kommunikationens och samverkans betydelse för såväl intern som extern service.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika former av logi, både nationellt och internationellt, samt förekommande yrkesroller. Eleven redogör också för centrala organisationer. Dessutom redogör eleven översiktligt för logiutbudets utveckling.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom olika logiformer, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom genomför eleven i samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Eleven motiverar med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika former av logi, både nationellt och internationellt, samt förekommande yrkesroller. Eleven redogör också för centrala organisationer. Dessutom redogör eleven utförligt för logiutbudets utveckling.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom olika logiformer, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Eleven motiverar med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika former av logi, både nationellt och internationellt, samt förekommande yrkesroller. Eleven redogör också för centrala organisationer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för logiutbudets utveckling.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom olika logiformer, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Eleven motiverar med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search