Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Affärsutveckling och ledarskap (HANAFR0)

Information

  • Gå till ämne, Handel
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-07-11
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Metoder för att utforma affärsidé, affärsmål och affärsstrategier utifrån analys av marknaden, målgruppen, kundbehoven och ett företags förutsättningar med hänsyn tagen till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.
  • Metoder för att göra en strukturerad kartläggning och analys av den omvärld ett företag verkar i samt hur ett företag kan påverkas av förändrade förutsättningar.
  • Metoder för att välja försäljningskanaler, segment och målgrupper utifrån en kartläggning och analys av marknaden.
  • Olika organisationsformer, till exempel funktions-, divisions-, matris-, nätverks- och projektorganisation. Hur olika organisationsformer kan bidra till att nå uppsatta mål.
  • Schemaläggning, varumottagning och organisation av det dagliga arbetet i en butik.
  • Personalens och den inre organisationens betydelse för ett företags varumärke och lönsamhet samt hur personalen kan stödjas och motiveras genom intern marknadsföring.
  • Metoder för grupputveckling och konflikthantering.
  • Grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.
  • Ledarens roll och uppgifter inom handeln.
  • Metoder för att utveckla självledarskap: att formulera mål, planera, prioritera och hantera stress samt strategier för att skapa motivation och drivkraft hos sig själv och andra.
  • Relevanta lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel om arbetsrätt och arbetsmiljö.
  • Metoder för att utarbeta budget och för att göra andra ekonomiska beräkningar som är relevanta för affärsutveckling.
  • Metoder för att göra affärsmässiga riskbedömningar utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
  • Centrala nyckeltal för ett handelsföretag, däribland bruttomarginal, lageromsättningshastighet och likviditet.
  • Säkerhet och risker i handeln. Förebyggande arbete för att skapa en god arbetsmiljö och inre och yttre säkerhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål. Eleven beskriver även översiktligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel. I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.

Eleven beskriver översiktligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör översiktligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden. Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling. Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare. Detta gör eleven i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag. Dessutom redogör eleven utförligt för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål. Eleven beskriver även utförligt olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel. I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.

Eleven beskriver utförligt olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden. Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling. Eleven utför dem med tillfredsställande resultat.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare. Detta gör eleven efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat villkoren för etablering och utveckling av ett handelsföretag samt olika sätt att utveckla, organisera och leda arbetet i ett handelsföretag. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika organisationsformer och deras funktion för att nå uppsatta mål. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika aspekter av ledarskap samt ledarens roll och uppgifter inom handel. I beskrivningen använder eleven med säkerhet grundläggande teorier och begrepp inom området ledarskap.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika metoder för att göra omvärldsanalyser och marknadsundersökningar samt redogör utförligt och nyanserat för hur affärsidé och affärsstrategier kan utformas utifrån analys av marknaden. Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom affärsutveckling. Eleven utför dem med gott resultat.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar och gör grundläggande affärsmässiga riskbedömningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven på ett sätt som är säkert för eleven själv samt för kunder och medarbetare. Detta gör eleven efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search