Hela sveriges kurser och ämnen

Praktisk marknadsföring 1, HANPRA01

Information

  • Gå till ämne, Handel
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-07-11
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mediernas påverkan på våra konsumtionsval, reklamens metoder och syfte och hur man kan analysera och kritiskt värdera reklambudskap.
  • Faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Hur en analys av dessa faktorer kan ligga till grund för beslut inom marknadsföring, däribland val av marknadsföringskanaler och utformning av marknadsföringsinsatser.
  • Marknadskommunikation: hur ett företag kan kommunicera med sin marknad och sina kunder, till exempel genom annonsering, varumärkesannonsering, direktreklam, sponsring och PR.
  • Vanligt förekommande kanaler för digital marknadsföring samt grundläggande begrepp inom digital marknadsföring, däribland sökmotormarknadsföring (SEM), sökmotoroptimering (SEO) och inbound marketing.
  • Metoder för att utforma affärsidéer, marknads- och säljplaner utifrån en analys av marknadssegment och målgrupp.
  • Metoder för att välja sortiment och ta fram en butiksprofil.
  • Metoder för att exponera varor samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial.
  • Arbete med marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper.
  • Arbete med varuexponering och utformning av säljstödsmaterial.
  • Introduktion till lagar som är relevanta för yrkesområdet, inklusive konsumentköplagen, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, produktsäkerhetslagen och avtalsvillkorslagen.
  • Etiska regler vid försäljning och marknadsföring, till exempel vid telefonförsäljning och marknadsföring via telefon och e-post samt vid direktreklam och oadresserad reklam.
  • Butiksekonomi, däribland prissättning, marginal och pålägg.
  • Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.
  • Metoder för att utvärdera marknadsföringsinsatser och säljfrämjande åtgärder.
  • Interaktion och kommunikation inom praktisk marknadsföring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Dessutom redogör eleven översiktligt för ett företags konkurrensmedel samt faktorer som påverkar företags lönsamhet och förmåga att konkurrera. Eleven beskriver även översiktligt olika kanaler för marknadsföring. Eleven beskriver översiktligt hur ett företags affärsidé, marknadsplan och säljplan kan utformas utifrån en analys av marknadssegment och målgrupp.

Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat. Dessutom utformar eleven, i samråd med handledare, enkla säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven miljöanpassat och ergonomiskt. Detta gör eleven i samråd med handledare.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Dessutom redogör eleven utförligt för ett företags konkurrensmedel samt faktorer som påverkar företags lönsamhet och förmåga att konkurrera. Eleven beskriver även utförligt olika kanaler för marknadsföring. Eleven beskriver utförligt hur ett företags affärsidé, marknadsplan och säljplan kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.

Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför dem med tillfredsställande resultat. Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, enkla säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven miljöanpassat och ergonomiskt. Detta gör eleven efter samråd med handledare.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för ett företags konkurrensmedel samt faktorer som påverkar företags lönsamhet och förmåga att konkurrera. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika kanaler för marknadsföring. Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur ett företags affärsidé, marknads- och säljplan kan utformas utifrån en analys av marknadssegment och målgrupp.

Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför dem med gott resultat. Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, enkla säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av god kvalitet.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven miljöanpassat och ergonomiskt. Detta gör eleven efter samråd med handledare.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.