Hela sveriges kurser och ämnen

Praktisk marknadsföring 2, HANPRA02

Information

  • Gå till ämne, Handel
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-07-11
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Faktorer som påverkar säljmiljöns utformning: ljus, ljud, färg och form. Butiksinredning och butiksdesign.
  • Hur säljmiljöns utformning, i fysisk eller digital butik, påverkar och vägleder kundens köpbeteende.
  • Hur kommunikation kan utformas i olika typer av fysiska och digitala butiker med anpassning till kundtyper och kundbeteenden.
  • Butikskommunikatörens uppgifter i olika slags butiker.
  • Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och på olika digitala plattformar.
  • Varuexponering i butik, däribland kategori- och sambandsexponeringar, samt exponering av varor i olika prisklasser, i olika branscher och mot olika målgrupper.
  • Metoder för marknadsföring i några olika sociala medier.
  • Metoder för att mäta och utvärdera resultaten av marknadsföring i sociala medier.
  • Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
  • Lagar som är relevanta för yrkesområdet, däribland konsumentköplagen, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, produktsäkerhetslagen och avtalsvillkorslagen samt marknadsetiska regler.
  • Butiksekonomi och kalkylering, däribland omsättningshastighet, beställningspunkt, omräkningstal och riskbedömningar.
  • Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.
  • Interaktion och kommunikation i olika försäljnings- och servicesituationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur en gynnsam säljmiljö kan utformas samt hur butikskommunikationen och butiksmiljön påverkar kundens köpbeteende.

Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat. Dessutom utformar eleven, i samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Detta gör eleven i samråd med handledare.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med enkla omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur en gynnsam säljmiljö kan utformas samt hur butikskommunikationen och butiksmiljön påverkar kundens köpbeteende.

Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför arbetsuppgifterna med tillfredsställande resultat. Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Detta gör eleven efter samråd med handledare.

Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur en gynnsam säljmiljö kan utformas samt hur butikskommunikationen och butiksmiljön påverkar kundens köpbeteende.

Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför arbetsuppgifterna med gott resultat. Dessutom utformar eleven, efter samråd med handledare, säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av god kvalitet.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Under arbetets gång utför eleven med säkerhet grundläggande affärsmässiga riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer när arbetsuppgifterna ska utföras. Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Detta gör eleven efter samråd med handledare.

Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search