Hela sveriges kurser och ämnen

Servering 2, SERSER02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Metoder, material, redskap och annan utrustning som används vid servering i matsal.
  • Uppdukningar i matsal med specialbestick för olika typer av menyer.
  • Trender och koncept för uppdukning och servering.
  • Arbetsorganisation och samverkan i gästmatsal.
  • Bärtekniker i matsal.
  • Servering och uppläggning av mat vid bord i matsal.
  • Matsedlar, deras uppbyggnad och innehåll samt måltidsrätter och matlagningstermer.
  • Dryckesservering.
  • Gästbemötande, service och försäljning.
  • Kassaarbete, kassarutiner och redovisning.
  • Kalkylering och prissättning.
  • Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Hygien och ändamålsenlig klädsel.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.

Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med visst handlag servering av mat och dryck i gästmatsal. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. Eleven utför också kassaarbete och kassaredovisning i samråd med handledare.

Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.

Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med gott handlag servering av mat och dryck i gästmatsal. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. Eleven utför också kassaarbete och kassaredovisning efter samråd med handledare.

Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.

Eleven presenterar och rekommenderar med säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i gästmatsal. Eleven arbetar med säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. Eleven utför också kassaarbete och kassaredovisning efter samråd med handledare.

Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.