Klient- och supportteknik Nivå 1 (KLIN100TX)
Information
- Gå till ämne, Klient- och supportteknik
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
System och komponenter
- Egenskaper och användningsområde för någon vanligt förekommande hårdvaruklient och något vanligt förekommande operativsystem.
- Datorn och datorsystemets start- och bootsekvenser.
Användare och krav
- Översiktligt om lagar och andra bestämmelser som gäller it-användning.
- Hur krav på informationssäkerhet påverkar arbete inom området.
- Analys av och översättning till konkreta lösningar.
- Val av mjukvara och hårdvara utifrån krav för enskilda användare och mindre organisationer.
- Utvärdering och val av it-produkter utifrån etiska, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.
Hantering
- Anslutning av dator eller klient till ett mindre nätverk.
- Installation av enskilda datorer och klienter.
- Felsökning och åtgärder i enskilda klienter och mindre datorsystem.
Support
- Support och handledning till användare för installation och handhavande av klient, datorsystem, mjukvara och kringutrustning.
- Kommunikation med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare i tal och skrift samt med tekniska hjälpmedel, till exempel fjärrstyrning.
- Grundläggande principer för någon etablerad process, till exempel ITIL (information technology infrastructure library).
- Metoder för analys av problem i enklare system för ärendehantering.
- Metoder för kvalitetsstyrning, uppföljning och utvärdering av supportarbete.