Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Klient- och supportteknik Nivå 1 (KLIN100TX)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

System och komponenter

  • Egenskaper och användningsområde för någon vanligt förekommande hårdvaruklient och något vanligt förekommande operativsystem.
  • Datorn och datorsystemets start- och bootsekvenser.

Användare och krav

  • Översiktligt om lagar och andra bestämmelser som gäller it-användning.
  • Hur krav på informationssäkerhet påverkar arbete inom området.
  • Analys av och översättning till konkreta lösningar.
  • Val av mjukvara och hårdvara utifrån krav för enskilda användare och mindre organisationer.
  • Utvärdering och val av it-produkter utifrån etiska, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.

Hantering

  • Anslutning av dator eller klient till ett mindre nätverk.
  • Installation av enskilda datorer och klienter.
  • Felsökning och åtgärder i enskilda klienter och mindre datorsystem.

Support

  • Support och handledning till användare för installation och handhavande av klient, datorsystem, mjukvara och kringutrustning.
  • Kommunikation med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare i tal och skrift samt med tekniska hjälpmedel, till exempel fjärrstyrning.
  • Grundläggande principer för någon etablerad process, till exempel ITIL (information technology infrastructure library).
  • Metoder för analys av problem i enklare system för ärendehantering.
  • Metoder för kvalitetsstyrning, uppföljning och utvärdering av supportarbete.
search