Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Klient- och supportteknik (KLIN)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet klient- och supportteknik behandlar datorteknik utifrån tekniska aspekter och användarens behov. Ämnet behandlar även hur användning av informationsteknik kan underlättas genom stöd och support. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i olika former av datatekniskt användarstöd. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bemöta kunder, skapa kundärenden och använda ärendehanteringssystem med hänsyn tagen till såväl säkerhet som ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera användares krav och behov och utifrån dem värdera, välja och hantera digitala enheters hårdvara och mjukvara. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att lösa it-problem för både enskilda användare och större organisationer.

Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över säkerhetsmässiga och etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom supportteknik. Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och innehålla verklighetsnära situationer.

Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.
  • Förmåga att värdera, välja och hantera olika typer av hårdvara och mjukvara.
  • Förmåga att utföra datatekniskt användarstöd.
  • Förmåga att analysera och avhjälpa datortekniska problem.

Nivåer i ämnet klient- och supportteknik

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search