Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Klient- och supportteknik Nivå 2 (KLIN200TX)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

System och komponenter

  • Hårdvarans egenskaper och användningsområden samt några vanligt förekommande operativsystems egenskaper och användningsområden.
  • Datorn, datorsystemets start- och bootsekvenser samt inställning och uppgradering av dessa.

Användare och krav

  • Hur lagar och andra bestämmelser samt krav på informationssäkerhet påverkar arbetet inom större organisationer.
  • Analys av användarkrav och översättning till konkreta lösningar.
  • Val av mjukvara och hårdvara utifrån krav för större organisationer.
  • Utvärdering och val av it-produkter utifrån etiska, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.

Hantering

  • Anslutning av dator eller klient till ett större nätverk.
  • Hantering av och tekniker för centralt administrerade enheter.
  • Metoder för diagnostisering, spårning och felsökning.
  • Kontroll och optimering av klienters och datorsystems prestanda och funktion.

Support

  • Support till användare och organisationer för installation och handhavande av klient, datorsystem, mjukvara och kringutrustning.
  • Kommunikation med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare enligt etablerade rutiner.
  • Arbete efter etablerade principer, till exempel ITIL (information technology infrastructure library).
  • Organisation av supportarbete.
  • System och rutiner för ärendehantering i större organisationer.
  • Förebyggande supportarbete, till exempel FAQ (frequently asked questions) och instruktionsfilmer.
  • Metoder för förbättringsarbete av supportverksamhet.
  • Värdering av avhjälpande respektive återställande åtgärder.
search