Praktisk marknadsföring Nivå 2 (PRAK2000X)
Information
- Gå till ämne, Praktisk marknadsföring
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Mediers påverkan på konsumtionsval.
- Syfte med och metoder inom reklam, såväl historiskt som nutida. Analys och värdering av budskap i reklam.
- Hur butikskommunikatörer anpassar marknadsföringen mot olika kundtyper och kundbeteenden i digitala och fysiska butiker.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och digitala plattformar.
- Hur varuexponering och säljmiljö påverkar och vägleder kunders köpbeteende digital och i fysisk butik.
- Hur mässor planeras, genomförs och utvärderas.
- Hur olika varuexponeringsmetoder kan analyseras för att öka försäljningen i digitala och fysiska butiker.
- Digital marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper, till exempel genom sökmotoroptimering.
- Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
- Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
- Analys av marknadsföringsinsatser som grund för affärsmässiga beslut.
- Hur lagar och andra bestämmelser inom området kan tillämpas, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Frisör- och stylistprogrammet | FR25 | 1 | Programfördjupningskurser |
Försäljnings- och serviceprogrammet | FS25 | 1 | Programgemensamma kurser |
Visar träffar 1 - 2 |