Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Praktisk marknadsföring Nivå 2 (PRAK2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mediers påverkan på konsumtionsval.
  • Syfte med och metoder inom reklam, såväl historiskt som nutida. Analys och värdering av budskap i reklam.
  • Hur butikskommunikatörer anpassar marknadsföringen mot olika kundtyper och kundbeteenden i digitala och fysiska butiker.
  • Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och digitala plattformar.
  • Hur varuexponering och säljmiljö påverkar och vägleder kunders köpbeteende digital och i fysisk butik.
  • Hur mässor planeras, genomförs och utvärderas.
  • Hur olika varuexponeringsmetoder kan analyseras för att öka försäljningen i digitala och fysiska butiker.
  • Digital marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper, till exempel genom sökmotoroptimering.
  • Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
  • Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
  • Analys av marknadsföringsinsatser som grund för affärsmässiga beslut.
  • Hur lagar och andra bestämmelser inom området kan tillämpas, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.

Program där kursen förekommer

search