Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Akrobatik (AKRO)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Akrobatik är en stor del av cirkuskonsten och har olika discipliner. Ämnet akrobatik handlar om fysisk färdighet som kan åstadkommas med kroppen för att skapa rörelseuttryck.

Undervisningen i ämnet akrobatik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i akrobatiska discipliner. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra akrobatiskt tekniska moment samt uttrycka sig inom en eller flera av akrobatikens discipliner. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av hur uttryck och formspråk inom akrobatiska discipliner kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i cirkuskonst och akrobatik aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Eleverna ska ges möjlighet att delta i arbete med cirkusnummer samt utforma och skapa egna cirkusnummer. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, interagera med andra och vara lyhörda inför olika sätt att förhålla sig till konstnärliga processer. Undervisningen ska även betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen ska behandla arbetsmiljö och ergonomi samt innefatta praktiskt arbete där eleverna ges möjlighet att bygga upp den fysiska beredskap som krävs för att undvika skador. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om anatomi, träningsgrunder och förebyggande träning.

Utforskande och reflekterande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor samt olika säkra handlingsalternativ inom akrobatik.

Undervisningen i ämnet akrobatik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utföra akrobatiska moment i cirkusakter.
  • Förmåga att samarbeta tillitsfullt och förtroendeskapande i akrobatisk träning.
  • Förmåga att improvisera och utforska olika uttryck inom akrobatik.
  • Förmåga att kontrollera kroppen i statiska och dynamiska akrobatiska moment.
  • Kunskaper om anatomi, träningslära och säkerhet.
  • Förmåga att förebygga skador i akrobatiska moment.

Nivåer i ämnet akrobatik

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search