Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Praktisk marknadsföring Nivå 1 (PRAT1N0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Varuexponeringens betydelse för kundens köpbeteende. Olika former av säljstödsmaterial, till exempel skyltar och broschyrer.
  • Hur sortiment, butiksprofil och miljöarbete påverkar kundens uppfattning och upplevelse i digitala och fysiska butiker.
  • Marknadsplanens innehåll och betydelse.
  • Hur varor kan exponeras samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial i fysiska butiker.
  • Hur arbete med marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper kan se ut i digitala butiker.
  • Ergonomiska och hållbara arbetssätt inom området.
  • Etik inom marknadsföring.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Samtal om utvärdering av marknadsföringsinsatser och säljfrämjande åtgärder samt om hur arbetet kan utvecklas.

Program där kursen förekommer

search