Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Byggkunskap Nivå 2 (BYGK2N0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet byggkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Byggprocessen och byggarbetsplatsen

  • Fördjupning i vanligt förekommande arbetsområden inom husbyggnad, till exempel specialyrken inom husbyggnad samt fack- och detaljhandel inom yrkesområdet.
  • Vanliga arbetsprocesser och metoder när det gäller husbyggnad, till exempel inom betongarbete, murning, plattsättning och träarbete.
  • Resursanvändning som har betydelse för hållbar utveckling och företagets lönsamhet, till exempel hantering av material, förvaring, minimering av spill samt sortering av byggavfall.
  • Studiebesök, till exempel i anslutning till olika byggarbetsplatser och i kulturhistoriska byggnader.
  • Översiktligt om underhåll av byggnader samt hur skador kan förebyggas och åtgärdas.
  • Hur arkitektur och estetiska värden kan tillvaratas i samband med nyproduktion, ombyggnation och restaurering.
  • Översiktligt om lagar och andra bestämmelser som gäller på en byggarbetsplats, till exempel arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Planering och utförande

  • Informationssökning för att lösa arbetsuppgifter.
  • Tolkning och framställning av ritningar och arbetsbeskrivningar med måttsättningar, symboler och skalor. Ritningars och arbetsbeskrivningars betydelse i arbetsprocessen.
  • Metoder för att identifiera felkällor i arbetsprocessen.
  • Planering av arbetsuppgifter utifrån en arbetsbeskrivning eller ritning, till exempel beräkning av tids- och materialåtgång.
  • Tillverkning av vanligt förekommande konstruktioner av trä, murverk eller betong samt läggning av marksten. Måleriarbete inomhus och utomhus.
  • Riskbedömningar för att förebygga olyckor och ohälsa, däribland bedömningar av hälsorisker, risker för olycksfall och brand samt risker med arbete på hög höjd.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Utvärdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall, däribland L-ABC (livsfarligt läge – andning, blödning, cirkulation) och HLR (hjärt-lungräddning) samt brandbekämpning.

Hantering av material och verktyg

  • Val, användning och vård av verktyg och utrustning för arbetsuppgiften. Verktygens och utrustningens funktion och användningsområden.
  • Val av arbetssätt för att förebygga olycksfall och tillbud, till exempel vid arbete på hög höjd, vid brandfarliga arbeten och vid hantering av brandfarliga varor.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att hindra fall och minska påverkan av buller, damm och vibrationer samt för att undvika felaktiga arbetsställningar.
  • Val, hantering och bearbetning av olika typer av byggnadsmaterial, däribland förvaring, återvinning och källsortering enligt materialens säkerhetsdatablad. Olika byggmaterial samt deras användningsområden, egenskaper och funktion.

Samverkan och kommunikation

  • Facktermer inom yrkesområdet, till exempel begrepp för verktyg, maskiner, material och arbetsmetoder.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och språkbruk.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund eller beställare.

Program där kursen förekommer

search