Moderna språk (MODS)
Information
- Ämneskategori: Okänd
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Moderna språk innefattar ett stort antal språk och varje språk utgör ett eget ämne. Dessa kan sinsemellan vara mycket olika vad gäller allt från skriftsystem och uttal till utbredning och användning. Kunskaper i flera språk ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang och att delta i internationellt studie- och arbetsliv. Kunskaper i moderna språk kan dessutom ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.
Undervisningen i moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar språk- och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda målspråket i enkla sammanhang. Undervisningen ska så långt som möjligt bedrivas på målspråket och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en kommunikativ förmåga.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av målspråket i tal och skrift – reception. Därför ska eleverna få möta målspråket i tal och skrift av olika slag och få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att, i första hand muntligt, formulera sig och samspela med andra – produktion och interaktion.
Undervisningen ska dra nytta av omvärlden som en resurs för kontakter, upplevelser och kunskaper. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över livsvillkor samt kulturella och sociala förhållanden i olika delar av världen där målspråket används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om strategier och verktyg för att kommunicera och för att lära sig språk i och utanför undervisningen.
Undervisningen i moderna språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förståelse av målspråket.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera muntligt på målspråket.
Nivåer i ämnet
- Nivå 1, 100 poäng.