Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Sällskapsdjur (SALS)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet sällskapsdjur behandlar de djur som människan håller som följeslagare för sällskaps skull. I ämnet ingår skötsel av djur och deras vistelsemiljöer. Centralt i ämnet är djurens behov och djuretik samt lagar och andra bestämmelser som reglerar djurhållning.

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om sällskapsdjur och förmåga att arbeta med djur. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om djurens biologi, behov och naturliga beteenden. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om sällskapsdjurens ursprung och historia samt om sällskapsdjurens betydelse för människan. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att iaktta och tolka djurens beteende, utveckling, hälsa och välbefinnande samt att sköta sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer utifrån djurens behov och välfärd. I detta ingår kunskaper om djurens näringsbehov och om utfodring av djur samt om hur skador och sjukdomar hos djur kan förebyggas.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med sällskapsdjur på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om djuretik samt om lagar och andra bestämmelser som gäller hygien och säkerhet. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda redskap och teknisk utrustning på ett ändamålsenligt och säkert sätt samt förmåga att följa rutiner och ta ansvar i arbete med sällskapsdjur.

Praktiskt arbete och fältstudier ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska vara av undersökande och problemlösande karaktär. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över djuretik, hygien och säkerhet.

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika sällskapsdjurs biologi, behov och beteenden.
  • Förmåga att sköta sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer med hänsyn till djurens behov och beteende.
  • Förmåga att arbeta med sällskapsdjur på ett djuretiskt och säkert sätt.
  • Förmåga att hantera redskap och teknisk utrustning.

Nivåer i ämnet sällskapsdjur

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search