Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Samhällskunskap (SAML)

Information

  • Ämneskategori: Okänd
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Samhällskunskap är ett ämne som ger människor verktyg att orientera sig i en komplex värld, bidra till ett hållbart samhälle och ta ansvar för sitt handlande. I ämnet ingår bland annat hur samhällen styrs, de mänskliga rättigheterna, privatekonomi och samhällsekonomi. Samhällskunskap är även ett ämne där historiska perspektiv används för att förstå samhällsförändringar och aktuella händelser.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar sina kunskaper om samhällsfrågor. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, engagemang och deltagande i öppna meningsutbyten om samhällsfrågor. Därigenom ska eleverna ges möjligheter till ett aktivt, ansvarstagande och meningsfullt deltagande i samhället. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om frågor som berör makt, demokrati, jämställdhet, de mänskliga rättigheterna och FN:s konvention om barnets rättigheter.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om samhällens organisation och centrala institutioner, om individers rättigheter och skyldigheter samt om hur människor kan delta i och påverka samhället. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om politiska, ekonomiska och sociala samhällsfrågor. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av egna och andras levnadsvillkor samt kunskaper om frågor som berör hållbar samhällsutveckling. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att med ett kritiskt förhållningssätt söka, strukturera, värdera och använda information som rör samhällsfrågor från olika källor och medier. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att besöka och studera olika verksamheter i närsamhället.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om demokratiska värden och mänskliga rättigheter samt om samhällens organisation och beslutsprocesser.
  • Förmåga att reflektera över politiska, ekonomiska och sociala frågor.
  • Förmåga att värdera och använda information som rör samhällsfrågor från olika källor.

Nivåer i ämnet samhällskunskap

  • Nivå 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search