Form och design – specialområde (FOCFOR50S)
Information
- Gå till ämne, Form och design
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-21
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Form och design av produkter och miljöer inom ett specialområde, till exempel inredning, blomsterbinderi och skyltning.
- Form och design genom olika stilepoker och traditioner.
- Färg- och formlära.
- Material inom specialområdet. Egenskaper och användningsområden.
- Formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt.
- Metoder och tekniker inom specialområdet, till exempel skisser, modellbyggen och digital teknik.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel bestämmelser om upphovsrätt och miljölagar.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att redogöra för betydelsen av material, färg och form inom formgivning. Eleven medverkar också i att beskriva formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt. Dessutom medverkar eleven i att använda form och design vid utformning av produkter och miljöer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör på ett enkelt sätt för betydelsen av material, färg och form inom formgivning. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt. Dessutom använder eleven med viss säkerhet form och design vid utformning av produkter och miljöer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för betydelsen av material, färg och form inom formgivning. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt. Dessutom använder eleven med säkerhet form och design vid utformning av produkter och miljöer.