Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Form och design – specialområde (FOCFOR50S)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Form och design av produkter och miljöer inom ett specialområde, till exempel inredning, blomsterbinderi och skyltning.
  • Form och design genom olika stilepoker och traditioner.
  • Färg- och formlära.
  • Material inom specialområdet. Egenskaper och användningsområden.
  • Formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt.
  • Metoder och tekniker inom specialområdet, till exempel skisser, modellbyggen och digital teknik.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel bestämmelser om upphovsrätt och miljölagar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att redogöra för betydelsen av material, färg och form inom formgivning. Eleven medverkar också i att beskriva formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt. Dessutom medverkar eleven i att använda form och design vid utformning av produkter och miljöer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett enkelt sätt för betydelsen av material, färg och form inom formgivning. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt. Dessutom använder eleven med viss säkerhet form och design vid utformning av produkter och miljöer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för betydelsen av material, färg och form inom formgivning. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt formgivningsprocessen, från idé till färdig produkt. Dessutom använder eleven med säkerhet form och design vid utformning av produkter och miljöer.

Program där kursen förekommer

search