Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Marknadsföring Nivå 2 (MARK2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Begrepp inom marknadsföring.
  • Interna och externa faktorer som påverkar ett företags marknadsföringsstrategi nationellt och internationellt.
  • Marknads- och omvärldsanalys. Metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsplanens funktion och dess ingående delar.
  • Faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Hur en analys av dessa faktorer kan ligga till grund för beslut inom marknadsföring, däribland val av marknadsföringskanaler och utformning av marknadsföringsinsatser.
  • Marknadssegmentering i syfte att identifiera målgrupper att bearbeta för att därigenom kunna anpassa marknadsföring och försäljning och öka verksamhetens lönsamhet.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.
  • Hur affärsidé, affärsmål, affärsstrategier, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknaden, målgruppen, kundbehoven och ett företags förutsättningar med hänsyn tagen till etik, hållbar utveckling och demokratiska värderingar. Reflektion över frågor inom marknadsföring som rör etik, demokratiska värderingar och hållbarhet.
  • Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
  • Kanaler, metoder och verktyg för digital och annan marknadsföring samt hur resultaten av marknadsföring kan mätas och utvärderas.
search