Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Marknadsföring (MARK)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Företagande och ett konkurrenskraftigt näringsliv är grundläggande förutsättningar för länders ekonomiska utveckling. Ämnet marknadsföring behandlar marknadsföringens betydelse för företagens utveckling, lönsamhet och varaktighet.

Undervisningen i ämnet marknadsföring ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt om hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar. Framgångsrik marknadsföring är en viktig del i företagens utveckling och lönsamhet. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om metoder inom marknadsföring. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens marknadsföring.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och demokratiska värderingar samt till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över etiska frågor och över vad som är ett etiskt och omdömesgillt handlande inom marknadsföring. Kreativitet och idérikedom är av stor betydelse när det handlar om att utforma framgångsrik marknadsföring. Undervisningen ska därför stimulera elevernas kunskapssökande, kreativitet och vilja att omsätta idéer i praktisk handling. Därigenom ska undervisningen också bidra till elevernas personliga utveckling.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevant teknik som ett redskap för marknadsföring, presentation och dokumentation i företagsekonomiska sammanhang.

Undervisningen i ämnet marknadsföring ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster samt om hur marknadsföring kan utformas utifrån analys av marknaden och ett företags förutsättningar.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens marknadsföring.
  • Kunskaper om hur marknadsföring kan utformas med hänsyn tagen till etik och hållbarhet.
  • Förmåga att använda metoder och teknik inom marknadsföring.

Nivåer i ämnet marknadsföring

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet företagsekonomi.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search